2013-06-24

ملخص ما كتبت على الفيسبوك

كنت قد قررت أن أراجع ما كتبت على جدار-حلوة جدار ديه- الفيسبوك حتى أجري مقارنة وألاحظ تطور الأحداث وما يتعلق بها من تعليقات......... وكانت هذه هي النتيجة من الأحدث إلى الأقدم.


(١)
اللي يشوف الشعارات اللي قاعدين بننشر فيها يقول علينا شعب في قمة الأدب و الأخلاق و الإحترام. أحب ادعوا الناس إن كل واحد يدخل عنده على ال-"wall" ويشوف بعد كل شعار من دول عمل شير لإيه و ساعتها يبقى ييجي يكلمني عن الشعارات. طبعا مش كل الناس هتلاقي تناقض كبير بس أحيانا الواحد بيسرح شوية و بيعدي عليه حاجات و مايضرش إنه يرجع يبص تاني ويراجع نفسه. على فكرة، أنا بقول الكلام ده لنفسي بردو.


(٢)
الثورة في حد ذاتها عمل غير قانوني، مفيش قانون بيعرف الثورة على انها عمل قانوني و ليه ضوابط، إذا أي محاولة لإعطاء ثورة غطاء شرعي هتكون ضحك على نفسنا والناس. الراجل جه فعلا بإنتخابات، بس عمل كوارث و بلاوي سودة تكفي إن البلد تموت في فترة قليلة، عايزني بقى أشوف حياتي و حياة أهلي و أسرتي و بلدي بتضيع قدامي و استنى عليه ٣ سنين كمان، أعتقد إن ده طلب غير منطقي. أول ثورة كانت برضه ثورة على شرعية، اه شرعية، ماهو مبارك كان رئيس، و كان شرعي، و كان قانوني، اه احنا مكناش واثقين في الإنتخابات بس هو ده كان الواقع و كانت شرعيته من القانون. نفس الكلام مع مرسي، هو شرعيته من القانون، بس ده مش معناه إن احنا واثقين فيه.


(٣)
أنا ملاحظ إن نوعية النكت المنتشرة بقت فجة أوي، شوية كمان و هيبقى عادي جدا اننا نسب لبعض الدين و نقعد نضحك.


(٤)
أنا ماسك نفسي من زمان و مش عايز أتكلم لكن بصراحة بقى أنا مستغرب من الناس اللي عاجبهم مرسي واللي معاه، فيه إيه يا جماعة، انتو عايشين في بلد تانية ولا إيه، انتو مش شايفين المسخرة والفضايح، ده احنا بقينا فاكهة الشعوب، أي شعب عايز يتسلى يفتح يتفرج على المسخرة اللي بتحصل فينا............. طب انتو مش عاجبكم المعارضة، ماشي، لكن يعجبكم مرسي والعالم اللي معاه ازاي!!!!!!! مصيبة لتكونوا فعلا شايفين انجازات.


(٥)
بيعجبني أوي البوستات اللي بتكون على شكل حوار بين طرفين، بيكون الموقف كالأتي:
١. حوار بين شخصين
٢. الشخص رقم ١، ينتمي إلى فصيل رقم ١
٣. الشخص رقم ٢، ينتمي إلى فصيل رقم ٢
٤. الشخص رقم ١ يتسم بالهدوء و العقلانية و المنطق و أدب الحوار
٥. الشخص رقم ٢ يتسم بالهبل والهطل والجهل والتخلف و قلة الأدب، إنسان زبالة و متقلعهوش من رجلك من الأخر
٦. طبعا طول الحوار والشخص رقم ١ قاعد يرزع في الشخص رقم ٢ كأنه بينجد مرتبة، والشخص رقم ٢ مدب و طبعا يستاهل، ماهو زبالة زي ما قولنا
٧. ينتهي الحوار و طبعا النتيجة واضحة، أكيد الشخص رقم ١ هو اللي صح
٨. تبدأ التعليقات بواحد يقول "الله عليك، بوست يجنن، ربنا يحفظك"
٩. التعليق اللي بعده علطول واحد بيسب و يلعن في اللي كتب البوست

طيب احنا كدة طلعنا بحاجة من أم الحوار؟ لأ طبعا، لأن الشخص الزبالة رقم ٢ هو لا يمثل الفصيل رقم ٢ انما هو مجرد عينة وسخة من الناس اللي بنشوفها في حياتنا اليومية. عشان كدة، أنا ممكن أجيب حوارين، مابين نفس الفصيلين، و تكون نتيجة الحوار الاول عكس نتيجة الحوار التاني، بس ده مش معناه إن كله زي بعضه و إن مفيش حد فيهم صح والتاني غلط، لأ طبعا، بنسبة كبيرة جدا واحد فيهم هو اللي يستحق إن احنا نتفق معه في القرار النهائي.

هنفضل طول عمرنا تايهين مابين الفصيلين طول ما الحوار مابين شخص عاقل و شخص زبالة و مش هنوصل لنتيجة غير لما يكون الحوار مابين شخصين عقلانيين.


(٦)
مفيش فايدة، الناس لسة بتعاير و بتشمت و بتتريق و بتعمل في الناس اللي هما بيعيبوه عليهم. ياريت كل واحد يدخل يبص على الوول عنده ويشوف هو بينشر فكر و أخلاق من أي نوع، و بعدين يتخيل إن بنته أو ابنه قاعد جنبه و بيتعلم من الفكر ده والأخلاق ديه عشان يكبر يقلده، و بعد كل ده المفروض مايبقاش عنده حجة لما ابنه يطلع زيه بالظبط....... اتقي الله في أولادك و أهلك اللي كلامك و مواقفك بترجع عليهم.

إنتقل إلى رحمة الله العقل ولا عزاء للاغبياء.


(٧)
"بقالك ٢٠ سنة بتاكل من هنا حواوشي..... إيه، مفيش مرة عجبك و قولت أمسي على المعلم صاحب اللقمة؟!!!" المشهد ده من فيلم "هي فوضى" كل لما اشوفه أبقى عايز اكتب الجملة ديه على البلوج بتاعتي من فوق، أصله بيفكرني بالناس اللي بتدخل تاخد اللي فيه النصيب و تمشي، ولا بتعلق ولا حتى بت"follow"


(٨)
هي الناس مش هتبطل بقى سياسة التشفي والتدليس والتريقة و خلاص. الفيسبوك بقى كله صور ملهاش أي لازمة و نكت فارغة و تلقيح بالكلام، خلاص بقى هو ده مستوانا، ولا هو أساسا ده مستوانا من زمان بس مكنش عندنا الفرصة إن احنا نبينه. بجد حاجة تقرف. ياريت كل واحد يفهم كويس إن الإسلوب ده غلط و مش أخلاقي حتى و إن كان فاكر إن الطرف التاني هو اللي ابتدى، ربنا هيحاسبك على اللي إنت بتعمله و غلط الأخرين ماينفعش يكون رخصة ليك انك تعمل اللي إنت بتعيبه عليهم...... و قال إيه مش عجيبنا الجيل اللي طالع، و هو يعني جاب القرف ده منين، ماهو مننا.


(٩)
نا لو قعدت أعمل "unlike" و "hide" لكل جروب كانت محترمة و بقت زبالة مش هخلص. ناس بتبرر البلطجة على ناس و تحرمها على ناس تانية. نصيحة لكل واحد شايف إن البلطجة مشروعة لما تكون في مصلحته، متبقاش تزعل لما ييجي اليوم اللي حد يتبلطج عليك فيه لأنك سبق و اديت نفسك الحق ده، و لو إنت شايف إن كان عندك مبرراتك، فأحب أطمنك إن اللي جي ينفخك كمان عنده مبرراته ..... يا دكر.


(١٠)
هناك خلط بين مسألة الحيادية/اللا حيادية ومسألة الصدق/التزييف. كوني لا حيادي في موضوع معين يعني اني اعتنق موقف معين لا يلتزم بالحيادية بين الأطراف، لكن، لا يعني هذا اني ألجأ إلى تزييف الحقائق والوقائع من أجل الوصول لغرض ما. لهذا، أنا لا أعيب على أحد اللا حيادية ولكن ما أعيبه هو تزييف الحقائق أو السماح لأي مزيف أن يؤثر على وجهة نظري بتزييفه.

هناك 4 تعليقات:

  1. معلش انا عندي اختلاف معاك فى النقطه بتاعت مرسي .. هوه ماحدش راضي عن معظم التصرفات .. لكن برضه انا شخصيا مش شايفه اى حد من اللى باينيين ع الساحه ينفع يكون اى حاجه .. يعني من الآخر هنعيش كمان كام سنه فى توهان عقبال ما يعرفوا يجيبوا رئيس ولما يجي أوعدك ان هيطلع ناس برضه تنزله وتقوله يلا امشى مش عايزينك وهكذا

    معلش أنا بصراحة شايفه ان المشكله فى الشعب اكتر ما هيه فى الرئيس (توضيح أنا فعلا مش بحاول ادور له ع مبررات) انا لما بشوف الناس وتعاملاتها فى كل حته بجد بيجيلي احباط أصلا :(

    إحنا بلا فخر قادرين نوقع حضارة أى بلد بأسلوبنا فى التعامل والحوار
    "إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

    هات أى رئيس (مش هتفرق توجهاته إيه) و أوعدك إنه هيقع فى أقرب فرصه ممكنه يا إما يرجع اسلوب القمع بتاع مبارك ويتم معاملة الناس بأسلوب سيئ مرة أخري

    معلش يعني .. هوه إحنا بندور على ملاك يحكمنا واحنا فينا العبر وأخلاقنا مع بعض بقت منتهي القرف >_<

    عارف حضرتك الفرق بين انك تمشي الحزب الوطني وانك تمشي الإخوان ؟
    إن الحزب الوطني كان عايش فى طبقه واحده فوق وبالتالي كل الناس قدرت تتحد وتبقي ضدهم
    أما الإخوان عايشين حوالينا فى كل مكان .. فى الجامعات والشغل والفلاحين.

    زي ما قولت لحضرتك انا مش مؤيده للرئيس لأن فعلا أداءه فى معظم الأحوال مش عاجبني (وع فكره ده حال كتير من الإسلاميين) لكن انا فعلا شايفه ان اللى الناس ملفوفه حواليهم دلوقتي زي البرادعي او حمدين او عمرو موسي هيودونا فى داهيه اكتر ما احنا رايحيين :D

    ده رأيي بصراحه .. وانا شايفه إن الواحد يدعي ربنا يقدم اللى فيه الخير للبلد (سواء اللى كان فيه الخير ده على هواه أو لأ)

    وربنا يحفظ مصر وأهلها أجمعين :)

    وبصراحة معاك فى جميع النقط اللى ذكرتها .. ومن كتر ما تعبت أصلا قفلت الأكونت من كام شهر :D

    ردحذف
  2. أنا مشكلتي مع مرسي مش إنه فاشل في إدارة البلد، أنا مشكلتي الحقيقية معاه إنه تخطى الحدود. لو الموضوع بس إنه مش عارف يدير البلد كنت ممكن أفضل إن احنا نديله فرصة يكمل التلات سنين عشان نحافظ على السياق الشرعي و عشان يكون ده إعتراف بوجوب إختيار رئيس من خلال القنوات الشرعية و طبعا عشان منرسخش مبدأ اللي ميعجبكش إنزل شيله. كل الكلام ده جميل بس مشكلته حاجة واحدة و هي إنه أهمل نقطة مهمة جدا، مرسي مش بس مش عارف يدر البلد لأ ده كمان بينفذ مخطط معين والدليل على كدة إنه قاعد بيمكن الاخوان في كل مكان في البلد، مع العلم إن كل ده في وجود إعتراض كبير من معظم أطياف الشعب، إذا هو مش بس بيعاند و ينفذ اللي على مزاجه، ده كمان متعمد إنه يعمل ده ببجاحة. البجاحة ديه أنا مش قادر أفسرها غير بإنه معتقد إن كل اللي هو بيعمله دلوقتي هيديله حصانه قدام و إن رد فعل الناس ساعتها هيكون غير مؤثر. كل ده يخليني مش قادر أثق فيه، أنا أكيد كنت عارف إن اللي هييجي يمسك البلد مش هيكون انسان خارق ويحل كل المشاكل مرة واحدة، بس في نفس الوقت احنا مشيلناش النظام القديم عشان نجيب نظام فاشل جديد، طب ما كنا نخلي القديم بقى.

    دلوقتي الناس اللي بتقول إن بالرغم من كلامي ده كله لازم برضه نسيبه يكمل و بعد كدة نسقطه في الإنتخابات بعد تلات سنين، أنا عندي سؤال، هو بعد تلات سنين هيكون فيه إنتخابات بالمعنى الصحيح؟ للاسف أنا شايف إن بعد تلات سنين هتكون الظروف مختلفة تماما و معتقدش إن الظروف ساعتها هتسمح بأي مناخ ديمقراطي.

    الإنتخابات اللي جابت مرسي متديلوش حق إنه يعمل اللي على مزاجه، ولا نصبته إله، و للاسف هو مكنش بيسمع لصوت الناس.

    ردحذف
    الردود
    1. أنا معاك فى كل كلمة فعلا .. بس مش عارفه .. شايفه بصراحه إن إحنا فى انتخابات برلمانية جاية .. وبيها نقدر نشكل الحكومه على مزاجنا إيه المشكله لو كل الناس اتفقت انها هتختار ناس كفوء (ساعتها السلطه مش فى إيد الإخوان لوحدهم .. وأنا مع ده جدا) ولو اختارنا صح ساعتها هنضمن ان صوتنا واصل واصل

      أنا كل اللى قالقني من يوم 30 ان تحصل حاجات زي قبل كده ويموت فيها ناس :(
      ربنا يسترها ويقدم اللى فيه الخير للبلد إن شاء الله

      حذف
    2. كنت اتمنى إن الفرصة ديه تكون متاحة بجد لكن طريقة تسيير البلد افقدت الناس الأمل في وجود إنتخابات نزيهة و خاصة مع تمكين الاخوان و اللي بنشوفه منه و منهم. ماهو لما مرسي يشيد بمليونيات نبذ العنف الجميلة اللي بنشوفها، ويكون قاعد في وسط ناس و هي بتحرض على العنف و بتكفر في ناس، و لما الباشا يطلع في خطابه الأخير ويوزع تهم على الناس و أساسا القضايا لسة في المحاكم، و لما الباشا يتعمد إنه يشيل الناس ويجيب اخوان بالرغم من إعتراض معظم الشعب، و لما يعمل كل ده ببجاحة، يبقى صعب جدا يكون فيه ثقة في إنتخابات.

      حذف